Toen ik 10 was zat ik thuis al rekenspelletjes te ontwikkelen: Rekenpuzzels bij Loco en varianten op bestaande spellen. Tijdens de pedagogische academie, mijn studie onderwijskunde en mijn werk als leerkracht, methodeauteur en leerplanontwikkelaar zijn rekenspellen altijd een belangrijk onderdeel van mijn werk en denken gebleven. Ik denk omdat ik bij kinderen zie dat het iets met hen doet, dat ze er blij van worden. Dat ze het leuk vinden om samen te spelen. En zeker aan kinderen die moeite hebben met rekenen en vaak een laag zelfvertrouwen en een lage motivatie hebben, bleek het spelen van rekenspellen een positief impuls te geven. En al helemaal als ze een spel spelen dat aansluit bij hun niveau, én hen ook verder helpt.
Dat is ook de reden dat we bij SLO een website begonnen met beschrijvingen van geschikte rekenspellen voor het basisonderwijs. In eerste instantie voor kleuters, zodat leerkrachten met de rekenspelletjes de rekenontwikkeling van hun kleuters konden peilen en vervolgens ook stimuleren.
Vervolgens zijn we ook spellen gaan beschrijven en ontwerpen die leerlingen helpen de basisvaardigheden rekenen te leren en deze kennis te onderhouden in de hogere leerjaren. Dit blijkt goed te werken.
De huidige website www.rondjerekenspel.nl bevat de inhoud van de vorige website en is inmiddels al weer gegroeid met meer beschrijvingen, achtergrondinformatie en tips voor de praktijk.
We wensen je veel speel- en leerplezier met de leerlingen.
Heb je tips of vragen, ik denk graag met je mee!
Margreeth Mulder heeft ruim 30 jaar ervaring in het basisonderwijs, als leerkracht, directeur, onderwijskundig beleidsmedewerker, opleider, trainer en adviseur. Door deze jarenlange en brede ervaring kan zij scholen adviseren, ondersteunen en begeleiden op een breed terrein van onderwijsontwikkelingen.